ASSALAMUALAIKUM Pictures, Images and Photos
Innal7hamda lillah na7hmaduhu w nasta3eenuhu w nastaghfiruh, w na3uudzu billahi min syuroori anfusina w min sayyi2aati a3maalina, man-yahdihillaahu fa laa mudhillalah, w man-yudhlil fa laa haadia lah, asyhadu an-laa ilaaha illallahu wa7dahu laa syareeka lah w asyhadu anna mu7hammadan 3abduhu w rasooluh, amma ba3d.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang,Segala puji bagi ALLAH, kami memuji-Nya & kami memohon pertolongan drp-Nya & kami memohon keampunan drp-Nya.

Dan kami berlindung kpd Allah drp keburukan diri kami n dari keburukan perbuatan kami.Sesiapa yg diberi petunjuk oleh Allah maka tiadalah kesesatan baginya,n siapa yg disesatkan oleh Allah maka tiadalah petunjuk baginya.Aku bersaksi bahawa tiada ILAH selain ALLAH yg Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan rasul-Nya.

Sunday, August 23, 2009

DIMANAKAH ANDA????

Ibadat puasa adalah salah satu kewajipan yang perlu dijalankan oleh setiap umat yang mengaku bahawa "tiada tuhan yang layak disembah melainkanAllah".

"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan sahaja berkata ‘kami telah beriman’ tanpa mereka diuji:..Dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (Al-Ankabut;2&3).

Maka, berdasarkan firman Allah ini dapat kita simpulkan bahawa puasa itu juga adalah salah satu mehnah yang Allah sediakan buat umatNya, kerana semakin mereka diuji semakin indah jalan untuk mereka menuju kepadaNya..Begitu juga dengan ujian dalam bulan penuh barakah ini..adakah manusia itu sudah dikatakan mencapai tahap dalam memperolehi "khairan kasero" andai diri masih belum mengetahui di manakah tahap puasanya berada??

Terdapat 3 tahap untuk seseorang mukmin itu apabila ia berpuasa:
1. Puasa Awam:
Seseorang mukmin itu berpuasa dan meninggalkan perkara yang membatalkan puasa, namun malangnya ia tidak mampu untuk menjaga hati dan pancainderanya dari melakukan maksiat.
2. Puasa Khusus:
Seseorang mukmin itu berpuasa, meninggalkan perkara yang membatalkan puasa dan meninggalkan amalan yang boleh merosakkan puasanya.
3. Puasa Khususus Khusus:
Seseorang mukmin itu berpuasa, meninggalkan perkara yang membatalkan puasa, meninggalkan amalan yang boleh merosakkan puasanya dan menjaga hubungannya dengan Allah. Puasanya itu adalah seperti puasanya para nabi.

Maka, dimanakah anda berada??
Biarpun tahap2 ini sering kita gunakan untuk muhasabah kembali ibadat puasa yang telah kita jalankan, namun manfaatnya bukan sekadar pada akhir ramadhan. Tetapi jadikan muhasabah ini, dilakukan setiap hari sepanjang bulan ramadhan kerana "manusia yang baik adalah manusia yang amalnya pada hari ini adalah lebih baik dari semalam"
Oleh itu rebutlah kenikmatan ini sebelum ia pergi meninggalkan kita....
wallahualam

No comments:

Post a Comment